Polskie zakłady bukmacherskie
Jakiego bukmachera wybrać?
Jest to jedno z naczęstszych pytań zadawanych przez początkujących graczy zakładów sportowych. Lista bukmacherów internetowych działających w Polsce wciąż się wydłuża i w momencie pisania tego artykułu znajdowało się na niej 12 firm.
Oczywiście mówimy tutaj o legalnie działających bukmacherach, którzy otrzymali stosowne licencje na przyjmowanie zakładów wzajemnych na terytorium Polski.
Wybierz legalnego bukmachera spośród tych firm:
1. Fortuna
2. Totolotek
3. eToto
4. forBET
5. LVbet
6. STS
7. Milenium
8. Totalbet
9. PZbuk
10. Betclic
11. eWinner
12 .Betfan
To czy bukmacher jest legalny czy tez nie zależy od kilku czynników.
Po pierwsze buk musi posiadać licencję na prowadzenie działalności zgodnie z prawem. Po jej uzyskaniu może uruchomić stronę internetową i aplikację mobilną.
Bukmacherzy w Polsce muszą działać na domenie .pl. Oznacza to, że gracz będzie w stanie szybko odnaleźć legalnego bukmachera wpisując lub odnajdując jego nazwę i polską domenę. Wymóg ten ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom i umożliwić blokowanie wszystkich innych domen bukmacherskich. Tak więc fortuna zakłady bukmacherskie będą dostępne pod adresem efortuna.pl, a lvbet zakłady bukmacherskie pod adresem lvbet.pl.
Obstawianie zakładów jest obciążone opłacaniem 12% podatku do budżetu państwa. Podatek ten opłacać powinni bukmacherzy, jednak tak naprawdę opłacają go gracze podczas stawiania zakładów. Tak więc jeżeli stawiamy zakład za 100 zł na mecz Ligi Narodów, to tak naprawdę jest to 88 zł. Czasami niektóre firmy bukmacherskie organizują promocje, w których obiecują powiększenie naszych wygranych o zapłacony podatek, czyli zwrócą go nam z powrotem. Promocje takie obejmują jednak tylko nieliczne rodzaje zakładów na wybrane wydarzenia i nie zmieniają one zbytnio faktu, że 12% podatek płacimy my, a nie bukmacher.
Jak polskie zakłady bukmacherskie wykorzystuję ambasadorów brandu?
Zakłady bukmacherskie w Polsce, z kim chcą współpracować rodzime zakłady bukmacherskie.
Przyjrzymy się w jaki sposób legalne zakłady bukmacherskie w Polsce wykorzystują tzw. ambasadorów brandu do budowania swojej pozycji rynkowej. Nasze opracowanie zaczynamy od tego na współpracę z jakimi osobami zdecydowały się firmy bukmacherskie w naszym kraju. Podkreślamy, że w naszym opracowaniu uwzględniamy tylko i wyłącznie legalne podmioty.
Ambasadorzy w polskich zakładach bukmacherskich stan na październik 2018
Bukmacher | Ambasador |
Etoto | Michał Pol |
Etoto | Roman Kołtoń |
Etoto | Tomasz Hajto |
Etoto | Tomasz Smokowski |
Forbet | Andrzej Fonfara |
Forbet | Artur Boruc |
Forbet | Bożydar Iwanow |
Forbet | Joanna Kowalkiewicz |
Forbet | Łukasz Jurkowski „Juras” |
Fortuna | Dissblaster |
Fortuna | Footgol |
Fortuna | Marcin Feddek |
Fortuna | Przemysław Iwańczyk |
Fortuna | Zwykły Kibic |
Lvbet | Zdzisław Kręcina |
Milenium | Maciej Szczęsny |
STS | Damian „Nervarien” Ziaja |
STS | Izu Ugonoh |
STS | Paweł „Innocent” Mocek |
Superbet | Jerzy Dudek |
Totalbet | Andrzej Twarowski |
Totalbet | Jakub „Kubik” Kubiak |
Totalbet | Maciej Żuchowski „Morgen” |
Tylko dla sprecyzowania przez polski zakład bukmacherski rozumiemy bukmacherów, którzy działają w Polsce legalnie na podstawie zezwolenia wydanego przez Ministra Finansów. Każdy dyrektor marketingu oraz prezesi firm bukmacherskich stają przed decyzją jak bardzo inwestować w sponsoring klubów piłkarskich, jak bardzo w ambasadorów brandu, a może jedynym słusznym podejściem jest skupieniu się na inwestowaniu we własny brand?
W przeszłości ambasador miał gwarantować bukmacherom wiarygodność
To fundamentalnie i proste pytanie czy warto pozyskiwać do współpracy ambasadora brandu jest wbrew pozorom bardzo zasadne, gdyż w przyszłości przecież ambasador może z różnych powodów zdecydować się na rozpoczęcie współpracy z inną firmą bukmacherską i co wtedy? Naturalnie można próbować zakazać takiej osobie współpracy z innymi bukmacherami w przyszłości, ale w takiej sytuacji kandydat na ambasadora może zarządzać wyższego honorarium, które na polskim rynku w zależności od nazwiska oraz zakresu obowiązków ambasadora brandu bukmacherskiego waha się w przedziale 10 000 – 50 000 PLN miesięcznie.
Historycznie zakłady bukmacherskie zabiegające o pozycję na polskim rynku, w czasach kiedy rozwój technologii wyprzedził rozwiązania legislacyjne czyli początku drugiego tysiąclecia starały się przede wszystkim przekonać użytkowników, że dana firma bukmacherska jest w 100% wiarygodna i można do niej bezpiecznie wpłacać środki i mieć pewność, że w przypadku wygranej zostanie ona w pełni wypłacona.
Sztandarowym przykładem rozpoczęcia tego typu współpracy jest posiadająca skandynawskie korzenie firma Expekt, która rozpoczęła współpracę ze Zbigniewem Bońkiem, a więc absolutną legendą polskiej piłki, a potem prezesem PZPN. Warto przypomnieć iż po nowelizacji ustawy hazardowej firma Expekt jest obecnie w Polsce nielegalna i została wpisana do rejestru nielegalnych stron hazardowych.
Historycznie, celem firm bukmacherskich w Polsce działających w czasach, kiedy rynek usług bukmacherskich w Polsce był nieuregulowany prawnie gdyż tak jak napisaliśmy rozwój technologiczny wyprzedził zapisy sprawne bukmacherzy starali się przede wszystkim rozpoczynać współpracę z ambasadorami brandu, aby zdobyć wiarygodność.
W przeszłości nieposiadający dziś w Polsce licencji bukmacherzy współpracowali z następującymi sportowcami. Sportingbet współpracował z legendą Wisły Kraków, posiadającym w czasach kariery piłkarskiej niebywały instynkt strzelecki pod bramką drużyny przeciwnika Tomaszem Frankowskim, w życiu poza piłkarskim będącym znanym z dużego opanowania, spokoju i dokładnego planu na życie. Z partnerem z ataku Czerwonej Gwiazdy popularnego „Franka” czyli Maciej Żurawskim współpracował w przeszłości duński bukmacher Bet24, nieco starsi czytelnicy mogą pamiętać zakrojoną na dużą skalę akcję marketingową, w której Pałac Kultury w Warszawie został niemalże „wytapetowany” podobizną Macieja Żurawskiego i bukmachera Bet24.
Kilka lat później Maciej Żurawski rozpoczął współpracę z greckim bukmacherem Betano, dziś Betano nie jest nielegalne w naszym kraju gdyż dostosowując się do nowych regulacji prawnych Ministerstwa Finansóww ubiegłym roku wycofało się z polskiego rynku. Legendarny trener Jacek Gmoch, któremu nieco złośliwi komentatorzy w mediach społecznościowych nieustannie przypominają, że jest znany głównie z diagonalnych podań związał się z marką Betsson.
Inna gwiazda Wisły Kraków Mirosław Szymkowiak związała się z angielskim potentatem, bukmacherem Ladbrokes. Tak jak napisaliśmy wcześniej w przeszłości działający w mocno skomplikowanej i niezbyt uregulowanej rzeczywistości prawnej bukmacherzy działający w Polsce starali się osobą ambasadora przekonać potencjalnych graczy do swojej wiarygodności. Czas zadać pytanie jakimi kryteriami doboru ambasadorów kierują się legalni polscy bukmacherzy anno domini 2018?
Dla takich brandów jak STS, Fortuna czy Totolotek obecnych na polskim rynku od wielu lat wiarygodność nie będzie głównym powodem angażowania danej persony jako ambasadora brandu, zwyczajnie powyższe firmy latami obecności na polskim rynku zbudowały sobie wysoką wiarygodność.
Polskie firmy bukmacherskie anno domini 2018 i ich ambasadorzy.
Polski bukmacher Etoto i jego ambasadorzy
Przegląd ambasadorów brandu w polskich zakładach bukmacherskich warto rozpocząć od Etoto. Bukmacher ten rozpoczął współpracę z absolutną elitą dziennikarzy sportowych w Polsce. Ambasadorami polskiego bukmachera Etoto zostali: Mateusz Borek, Tomasz Smokowski, Roman Kołtoń, Michał Pol oraz Tomasz Hajto. Co ciekawe w przeszłości większość tych dziennikarzy sportowych była mocno związana współpracą z innymi firmami bukmacherskimi.
Mateusz Borek przez wiele lat współpracował z francuskim bukmacherem BetClic, Tomasz Smokowski z Unibet, a Michał Pol z drugimi pod względem udziału rynkowego w Polsce zakładami bukmacherskimi Fortuna.
Andrzej Twarowski twarzą polskich zakładów bukmacherskich Totalbet
Tomasz Smokowski oraz Andrzej Twarowski rozstali się z NC+ marząc o wystartowaniu z własnym projektem, plan ten się nie powiódł. Dziś Tomasz Smokowski rozpoczął zawodową przygodę ze stacją Polsat, która nabyła prawa do pokazywania piłkarskiej Ligi Mistrzów, a Andrzej Twarowski zdecydował się na powrót do poprzedniego pracodawcy. Również w temacie współpracy z firmami bukmacherskimi zdecydowali się wybrać odmienne drogi. Andrzej Twarowski został twarzą jednego z najnowszych polskich zakładów bukmacherskich zakładów Totalbet, powyżej na zdjęciu w zielony T-shircie, kolor zielony jest dominującym kolorem bukmachera Totalbet. Tomasz Smokowski postawił na stylowy ciemnogranatowy garnitur i markę Etoto.
Polski, legalny bukmacher Forbet stawia na swoisty mix ambasadorów
O ile Etoto i Totalbet postawili na dziennikarzy sportowych, w Etoto jedynie Tomasz Hajto ma za sobą piłkarską karierę, niemniej dzisiaj realizuje się jako komentator meczy piłkarskich oraz ekspert w studiu sportowym Polsatu, o tyle na swoisty mix z akcentem na mocne uderzenie i sporty walki postawiły zakłady bukmacherskie Forbet. Twarzami tego polskiego bukmachera zostali legendarny Artur Boruc, którego niektórzy czytelnicy mogą kojarzyć ze współpracy z zakładami bukmacherskimi Betsafe (dziś nielegalne, bez licencji w Polsce) wspartego reprezentantami sportów walki czyli Andrzejem Fonfarą oraz Karoliną Kowalkiewicz.
Wiele wskazuje na to, że ambasadorem Forbet, który w przeszłości był bardzo mocno kojarzony z LVbetem będzie popularny „Juras”. Artura Boruca oraz opisaną grupę przedstawicieli sportów walki wsparł dziennikarz sportowy Bożydar Iwanow. Trzeba przyznać, że obok Etoto, właśnie bukmacher Forbet skompletował niezwykle ciekawą drużynę ambasadorów marki.
STS lider polskiego rynku bukmacherskiego wybrał inną drogę stawia na Esport
„Nervarien ” streamer LOL twarzą polskich zakładów bukmacherskich STS
Zdecydowany lider polskiego rynku zakładów bukmacherskich STS wybrał odmienną drogę, jedynym sportowym ambasadorem brandu jest Izu Ugonoh, ale jest to wyjątek najprawdopodobniej decyzja podjęta w kontekście gali boksu organizowanej na stadionie narodowym i transmitowanej w prime time w telewizji publicznej.
STS zdecydował się mocno zainwestować w kierunku esportu, ambasadorem brandu został m.in. Paweł Mocek znany bardziej jako „Innocent”, czyli jeden z najlepszych polskich graczy w CS:GO. „Innocent” aktualnie reprezentuje barwy grupy Sprot i tak jak wspomnieliśmy poza polskimi zawodnikami będącymi członkami grupy Virtuspro jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego świata esportu. Oprócz CS, drugą najbardziej popularną grę ze świata esportu jest w Polsce LOL, czyli League of Legends dlatego lider polskiego rynku bukmacherskiego STS zdecydował się także na współpracę z komentatorem, streamerem, influencerem Damianem Ziają, znanym wszystkim pod Nickiem „Nervarien”.
Jak widać STS wybrał zatem zupełnie inną drogę niż jego mniejsi konkurenci na polskim rynku legalnych bukmacherów. STS postawił na sponsoring piłkarskiej reprezentacji Polski, wielu klubów sportowych, ale odnośnie ambasadorów sięga po osoby ze świat esportu, a nie sportu.
Totalbet także nie zapomina o Esporcie
Oprócz STS drugimi polskimi zakładami bukmacherskimi, które zdecydowały się na rozpoczęcie współpracy z ambasadorami ze świata esportu jest Totalbet. Popularny „Kubik”, czyli Kuba Kubiak jest aktualnie trenerem oraz komentatorem wydarzeń esportowych w przeszłości zawodowo grał w CS GO dla Nomercy oraz Alsen Team. „Kubik” będzie pracował dla Totalbet w duecie z „Morgenem” Maciejem Żuchowskim, który jest jednym z najbardziej znanych komentatorów esportu w Polsce. Specjalizuje się w CS GO.
Na oryginalność i zupełnie inną drogę niż wszyscy inni postawił LVBet.
Polskie zakłady bukmacherskie Lvbet zdecydowały się na wybór jeszcze innej drogi. Do tej pory poruszaliśmy się w kręgu dziennikarzy sportowych, byłych gwiazd sportu lub esportu natomiast Lvbet postawił na oryginalność i pomysłowość. Do współpracy zatrudnił nieco kontrowersyjnego Zdzisława Kręcinę czyli byłego wiceprezesa PZPN, znanego z tego, że podobno zna on wszystkich i nie ma dla niego spraw nie do załatwienia.
W humorystycznych spotach video Zdzisław Kręcina przekonuje, że załatwi nam sukces w Rosji. Jak wiemy to się ostatecznie nie udało, ale Zdzisław Kręcina załatwił w Lvbet dla graczy aplikację mobilną. Teraz już całkiem poważnie informujemy, że Lvbet jest bardzo zadowolony z niesztampowego wyboru i odważnego postawienia na Zdzisława Kręcinę właśnie.
Michał Pol tutaj jeszcze w materiale dostępnym na YT jako ambasador Fortuny
Zakłady bukmacherskie Fortuna postawiły w dużej mierze na znanych dziennikarzy, kanał na YT Fortuny zdobył już 30 tysięcy subskrypcji. W przeszłości głównym motorem napędowym brandu był Michał Pol będący w latach 2013-2017 naczelnym „Przeglądu Sportowego” dziś współpracujący już z bukmacherem Etoto.
Jesienią 2018 roku bukmacher Fortuna wśród swoich ambasadorów marki posiada Marcina Feddka oraz Przemysława Iwańczyka a także znanych Youtuberów czy też posiadających dziesiątki tysięcy followersów w innych mediach społecznościowych Dissblastera czy Zwykłego Kibica.
Jedynym polskim zakładem bukmacherskim, który nie zdecydował się do tej pory na rozpoczęcie współpracy z ambasadorem brandu jest trzeci pod względem udziałów rynkowych bukmacher Totolotek.
Skromnie wyglądają także pod tym względem działania polskich zakładów bukmacherskich Milenium, które współpracują z Maciejem Szczęsnym i chyba nie do końca mają pomysł jak skutecznie wykorzystać niewątpliwy potencjał tego znanego z ciętego języka ambasadora brandu Milenium.
Rumuński Superbet, który na razie posiada jedynie licencję na przyjmowanie zakładów wzajemnych w punktach naziemnych postawił na Jerzego Dudka, według nieoficjalnych informacji kandydaturę jego osoby poważnie rozważał STS.
Polecamy również:
Opisując rynek ambasadorów brandu, warto także podać kilka przykładów z zagranicy, rozpoznawalny także w Polsce bukmacher William Hill zdecydował się rozpocząć współpracę z Anthonym Joshuą. Potentat niemieckiego rynku czyli Tipico od wielu lat współpracuje z Olivierem Kahnem oraz Peterem Schmeichelem. Znani z występów przeciwko piłkarskiej reprezentacji Polski Alan Shearer oraz Michal Owen współpracują odpowiednio z Coralem oraz BetVictor. Marcel Desially oraz Ruud Gullit byli w swoich krajach ambasadorami BetClic zatem także w innych krajach instytucja ambasadora brandu jest niezwykle popularna.
Wracając do fundamentalnego pytania z początku artykułu czy warto rozpoczynać współpracę z ambasadorem brandu naszym zdaniem warto, tylko mówiąc kolokwialnie nie można wszystkich ambasadorów wrzucać do jednego worka. Każdy z ambasadorów jest inną osobą, szefostwo marketingów w poszczególnych brandach musi się upewnić się, że ambasador wpisuje się w potrzeby danego brandu, że profil ambasadora jest dokładnie tym na czym zależy danej firmie bukmacherskiej.
Kolejna sprawa to pomysł jak taką osobę wykorzystać, naszym zdaniem zdecydowanie minęły już czasy, kiedy wystarczyło umieścić twarz ambasadora na banerach i stronie bukmachera. Trzeba pokusić się o oryginalność na co dobrym przykładem jest Zdzisław Kręcina w Lvbet, z uznaniem należy się także wypowiedzieć o pomyśle na zespół ambasadorów w Etoto, stylowo z klasą, pozyskano do współpracy elitę polskich dziennikarzy sportowych.
Zupełnie inną drogą poszedł STS, który wierzy, że z każdym rokiem coraz ważniejszy dla polskich zakładów bukmacherskich będzie rosnący w siłę Esport. Warto także pamiętać, że ambasadorzy nie grzeszą nadmiernie lojalnością.
Mateusz Borek, Roman Kołtoń, Michał Pol, Tomasz Smokowski czy Tomasz Hajto wszyscy z nich w przeszłości współpracowali z innymi firmami bukmacherskimi. Naszym zdaniem warto, ale nie z każdym i zakłady bukmacherskie zanim zakontraktują ambasadora powinny mieć pomysł jak z taką osobą odpowiednio współpracować z korzyścią dla brandu. Rynek wygląda tak, że obecnie każdy operujący na nim bukmacher internetowy ma jakiegoś ambasadora.
Najczęściej stawiane zakłady bukmacherskie
Jak wiemy każdy gracz zakładów bukmacherskich lubi obstawiać dyscyplinę, której kibicuje. Nie jest to regułą, ale w ogromnej części sprawdza się w 100%. Wśród kibiców piłki nożnej znajdziemy więc najwięcej graczy typujących mecze piłkarskie, wśród fanów tenisa, obstawiających te właśnie wydarzenia. Można by nawet pokusić się o stwierdzenie, że wszystkich kibiców łączy, poza sportem oczywiście, bukmacherka. Jest to jednak stwierdzenie zbyt śmiałe. Nie wszyscy kibice stawiają zakłady, a i nie wszyscy typerzy oglądają mecze i kibicują poszczególnym drużynom.
Jednymi z najpopularniejszych rodzajów zakładów są zakłady na żywo. Wydarzenia live zawsze gromadziły wielkie rzesze fanów i budziły wielkie emocje. Nic więc dziwnego, że i zakłady live stawiane są tak często. Na livach grają głównie entuzjaści szybkiego rozliczania zakładów, którzy nie chcą zbyt długo czekać na wyniki ze swoich kuponów. Nie ważne więc, czy typujemy tenisa na żywo, polską 1. Ligę czy mecz Ligi Mistrzów live, sporty na żywo zawsze dostarczają adrenalinę i szybkie wygrane lub przegrane rezultaty.
Do obstawiania zakładów na żywo polecamy Etoto zakłady bukmacherskie. Znajdziecie tutaj wiele kursów na różnego rodzaju zakłady w trakcie oraz zakłady specjalne.
Sporty wirtualne u bukmacherów
Obecnie większość z bukmacherów działających na polskim rynku przyjmuje zakłady na tak zwane sporty wirtualne. Są to specjalne rodzaje rozgrywek wirtualnych, generowanych komputerowo symulacji wraz z animacją, najczęściej meczów piłki nożnej, wyścigów samochodowych, wyścigów konnych, ale również i tenisa oraz koszykówki. Rozgrywki te trwają zazwyczaj bardzo krótko, około kilku minut, w czasie których gracza stawiają zakłady na żywo. Wyniki są generowane losowo.
Sporty wirtualne są bardzo dynamiczne, a ich zaletą jest możliwość oglądania komputerowej animacji na żywo oraz to, że zakłady rozliczne są zaraz po ich zakończeniu.
W Polsce ofertę ze sportami wirtualnymi posiada Fortuna, STS, Totolotek, forBet i LVbet.